História:
Automobil so zástavbou "Búrka I" bol určený predovšetkym na maskovanie činnosti vlastných jednotiek pred nepriateľom na čiare dotyku reprodukciou nahratých zvukov presunov automobilovej a tankovej techniky, nástupu tankov a streľbou zo všetkých palebných prostriedkov. Mohol byť využitý aj na operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, ako aj vojny.
V roku 1961 MNO poverilo TTS Výskumny ústav 060 Praha vývojovymi prácami na zariadení pre operatívne informovanie a ovplyvňovanie obyvateľstva vo voľnom priestore, v čase mieru, aj za vojny, s dosahom od 1 do 5 kilometrov pod označenim "Búrka I". Subdodávateľom špeciálnych rozhlasových komponentov bola Tesla Valašské Meziříčí. Bol zabezpečený dovoz deviatich kusov špeciálnych reproduktorových systémov z USA.
Začiatkom roka 1962 bol postavený prototyp, ktorého hlavné časti tvorili:
- zosilňovač s výkonom 300W,
- špeciálna reproduktorová sústava a modulačný zdroj.
Zrozumiteľnosť hovoreného slova bola v mierne členitom teréne asi 27 km² ozvučeného priestoru. Hudba a rôzne zvukové prejavy v rovnakých podmienkach obsiahli asi 75km² priestoru.
Po ukončení skúšok koncom roka 1962 prišla úloha skompletizovať ďalších deväť vozidiel GAZ 69 so zariadenim "Búrka I". Dokončené boli v marci 1963. Vtedy sa rozhodlo vyrobiť v období rokov 1963 – 1964 dovedna 27 súprav "Búrka I". Dodané boli do konca roku 1965.
Začiatkom januára 1966 Výzbrojná správa MNO rozhodla, že vozidlá "Burka I" budú pridelené v čase mieru po dvoch súpravách pre politickú správu prvej a štvrtej armády a pre okruhové politické správy. Ďalej boli určené po jednej súprave pre politickú správu siedmej a desiatej armády a ústrednú základňu politicko- osvetových prostriedkov. V čase vojny sa rátalo, že zariadenie "Búrka I" budú využívať oddiely špeciálnej propagandy.
Jeho obsluhu tvorila trojčlenná osádka, zložená z vodiča, veliteľa vozidla a kinoradiotechnika.
Zdroj: Anton Ščasnovič VHM Piešťany – Búrka na kolesách – Obrana č. 2 2013, mesačník MO SR